Jianzi in het park - Reisverslag uit Beijing, China van Marit Vervaart - WaarBenJij.nu Jianzi in het park - Reisverslag uit Beijing, China van Marit Vervaart - WaarBenJij.nu

Jianzi in het park

Door: maritontdektdewereld

Blijf op de hoogte en volg Marit

24 Juni 2012 | China, Beijing

Ik zei al dat ik snel weer meer te vertellen zou hebben en inderdaad, het is tijd voor verslag 2!

Voor school, daarom zijn we hier in eerste instantie natuurlijk, moeten we een tour geven morgen. Vandaag zijn we dus op pad gegaan om deze alvast een beetje voor te bereiden. De tour die wij geven vindt plaats in het Tiantanpark bij de Tempel van de Hemel. Wat een mooie plek om deze reis echt te beginnen. Dit is namelijk dé plek om de lokale bevolking te ontmoeten. In het park komen de inwoners van Beijing elke morgen samen voor de morning excercises. Overal zie je mensen dansen, tai chi'en en andere activiteiten uitvoeren. Er is zelfs een outdoor fitnesscentrum ingericht. Hier zie je mensen(ook ouderen) in de raarste standen. Met een stok achter de rug bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk niet zo indrukwekkend, maar wel als vervolgens de benen achter deze stok omhoog gestrekt zijn. Daarnaast doen ze hier allerlei sprorten die wij in Nederland helemaal niet kennen. Één daarvan is Jianzi. Daarbij wordt een attribuut met 4 veren eraan overgespeeld en hooggehouden. Een heleboel chinezen waren hier fanatiek mee bezig en wij werden steeds enthousiaster. Uiteindelijk hebben wij dus ook maar zo'n verengeval gekocht en zijn we het ook eens gaan proberen. Waar de chinezen hem met gemak een stuk of 20 keer overspeelden lukte ons het nog geen 2 keer. Uiteindelijk kwam een klein chinees meisje het ons met handgebaren uitleggen. Toen ze het ons voordeed en het verending met gemak 5 keer op haar voet omhoog liet stuiteren begonnen wij ons toch wel een beetje te schamen. Maar met haar tips ging het steeds beter! Ik vond het echt super om te zien hoe verbonden met elkaar en hoe actief de chinezen zijn. Daar kunnen wij in Nederland nog wat van leren!
De gebouwen in de Tempel(dat is dus niet één gebouw, maar een heel complex) waren ook heel indrukwekkend om te zien. Wat een mooie bouwstijl hebben ze hier en overal is ook zo goed over na gedacht. Bij de bouw is namelijk rekening gehouden met allerlei geluksgetallen. Zo hadden alle trappen in de Tempel 9 treden en hebben alle gebouwen een uitgang in elke windrichting.

Al met al weer een veelbewogen dag dus en hij is nog lang niet voorbij!

• 24 Juni 2012 - 09:32

Mams:

Je wordt nog sportief Marit! Leuk om weer te lezen over je belevenissen, zo zie je maar, elke cultuur heeft zo zijn mooie kanten, genietse en veel plezier schatteke,

XX

• 24 Juni 2012 - 11:08

Grote Nicht Lieke:

Wauw Marit, super dat je weer zo'n mooie reis maakt, die ervaringen blijven altijd 'in the pocket'. Geniet ervan!

• 24 Juni 2012 - 17:48

Linda:

Veel plezier!! Geniet ervan... X

• 26 Juni 2012 - 10:58

Pappie:

He Marit, ik had natuurlijk al lang jouw verslagen gelezen maar ontdekte pas later dat ik hier ook nog wat achter kon laten. Weet niet of dit iemand anders ook kan lezen dus zal niet te veel in detail treden. Ik vind het helemaal geweldig zoals jij je verslag doet, ik heb mezelf al kapot gelachen en ik ben eigenlijk best wel heel erg jaloers op jou. Geniet er met volle teugen van, je hebt het verdient en heel hard voor gewerkt.

Groetjes aan de rest van het resigezelschap.

• 26 Juni 2012 - 11:00

Je Pappie:

He chinese taal pikt dit programma niet. Wa raar.
    Dit moest in het chinees: een heel dikke knuffel van je vader

• 27 Juni 2012 - 15:14

Ineke Strik:

Wat een leuke reisverslagen maak je Marit. Ik kijk natuurlijk ook bij Karlijn, maar wilde ook jouw versie lezen.
    Leuk die geluksgetallen en de verwerking ervan in tempels en traptreden. Hoop dat de Chinese toiletten ook in elke WIND richting een uitgang hebben. Ik heb gekeken naar de Russische gastvrijheid bij Aeroflot, die laatste lettergreep ( flot dus) mag je wel weglaten. Maak er maar AeroMot van. Hoop dat jouw tour ook geslaagd is. Ik kijk uit naar je volgend verslagje. Groeten, Ineke.