Chengdu, Leshan en Emei Shan - Reisverslag uit Chengdu, China van Marit Vervaart - WaarBenJij.nu Chengdu, Leshan en Emei Shan - Reisverslag uit Chengdu, China van Marit Vervaart - WaarBenJij.nu

Chengdu, Leshan en Emei Shan

Door: maritontdektdewereld

Blijf op de hoogte en volg Marit

07 Juli 2012 | China, Chengdu

Hallo allemaal! Deze is lang, dus bereid je voor!
Ondertussen zitten we al weer op de helft van deze prachtige reis. Aan de ene kant vliegt de tijd, maar aan de andere kant hebben we al zoveel gezien en gedaan dat het lijkt alsof ik al maanden weg ben. Op het moment dat ik dit schrijf zijn we onderweg naar Guilin, een stad aan de Li rivier. Deze rivier wordt omringd door karstbergen, hele hoge puntige bergen die kenmerkend zijn voor het landschap van Guilin. Daar blijven we een dag en dan gaan we verder naar Yangshuo, een wat kleinere plaats die bereikt kan worden door de rivier over te steken. Daar zal het vooral genieten worden van het mooie landschap en hopelijk wat rust.
De afgelopen dagen hebben we gespendeerd in Chengdu. De belangrijkste toeristische trekpleister daar is het Panda Breeding Centre. Hier wordt geprobeerd de panda, die met uitsterven bedreigd wordt, te fokken.  Dit hebben we natuurlijk bezocht en oh wat zijn ze lief en schattig!  We moesten er vroeg voor uit bed, want 's morgens zijn ze het actiefst, maar het was het zeker waard! Zo hadden we ook de hele middag nog voor ons en konden we meteen een kijkje nemen in het People's Park. Dit is een heel mooi park vol theehuizen en Chinezen die lekker aan het bewegen zijn. We werden door wat oudere mannetjes uitgedaagd voor een potje badminton en dachten dat we die toch wel aan zouden kunnen. Nou daar hebben we ons flink op verkeken. Één van de mannetjes was super fanatiek en terwijl wij al drie keer waren afgewisseld, omdat we helemaal nat van het zweet en buiten adem waren, ging hij vrolijk verder. Hij heeft ons allemaal in de pan gehakt! Die man was zeker in de 60 en bleef met gemak een uurtje keihard heen en weer knallen. Met 30 graden! Poeh. Ik word er weer moe van als ik er aan denk.
Grappig in dit park waren ook de contactadvertenties. In het park is een gedeelte vrijgemaakt waar iedereen die op zoek is naar de liefde een brief met zijn/haar kenmerken en telefoonnummer kan achter laten. Ik werd een klein beetje bang toen we er doorheen liepen, want sommige mannen keken een beetje alsof ze zich afvroegen waar onze advertentie hing...
De dag er na hebben we een uitstapje gemaakt naar Leshan. Hier is de grootste Buddha ter wereld te vinden. Deze is uit een grote berg gekerfd en wel 71 meter hoog. Het gebied er omheen vond ik persoonlijk echter indrukwekkender. Hier waren ook allerlei prachtige, kleinere figuren uit de berg gekerfd, maar deze werden ook nog eens omringd door een heel mooi en rustig natuurgebied. Bij de grote Buddha moesten we vanaf zijn hoofd langs een trap naar beneden. Vergezeld door grote hordes Chinese toeristen die telkens stiekem foto's van ons namen en bij een paar van mijn reisgenoten lekkere rochels in hun haar achterlieten. Pas toen we onderaan waren en de Chinezen zich verspreidden kon ik echt genieten van het imposante bouwwerk.
In Leshan bleven we een nachje slapen in het Teddy Bear hostel. We moesten met zijn 3en in 2 tegen elkaar geschoven bedden slapen, want verder was alles bezet, maar dat was eigenlijk wel heel gezellig en knus. De volgende dag pakten we de bus naar de Emei Shan, een heilig berg. Aangezien we in Leshan al de hele dag hadden gewandeld en heel veel trappen hadden beklommen vonden we dat we die dag wel een rustdag verdiend hadden. Daarom hebben we het lekker op de Chinese manier aangepakt en namen we fijn de bus helemaal naar de top. Daar zijn we uitgestapt en moesten we nog maar een heel klein stukje lopen. Daar hebben we wat aapjes gezien(maar die vonden we een beetje eng) en hebben we mooie foto's van het uitzicht genomen. Toen zijn we weer in de bus gestapt en gingen we terug naar beneden. Onderweg hebben we vergezeld van een lekker muziekje uit het raam de mooie natuur bekeken. Ook wel eens lekker!
Na Emei Shan gingen we weer terug naar Chengdu, waar we vandaag nog een beetje gewinkeld hebben.
Chengdu is een mooie stad, die erg verwesterd is. Je ziet veel moderne gebouwen en het valt op dat bijna alle vrouwen er hier uitzien om door een ringetje te halen. Zowat de hele vrouwelijke bevolking daar draagt hoge hakken en een mooi jurkje.
Ook is het verschil tussen arm en rijk in deze stad erg goed te zien. Toen we door een afzetting van de hoofdweg een stuk achter de moderne, mooie hoogbouw langs moesten kwamen we erachter dat daar heel armoedige, vervallen flats te vinden zijn. Vandaag waren we op weg naar het vliegveld en moesten we een drukke weg oversteken. Aan de ene kant van de weg glipte ik nog net snel voor een rode Ferrari de weg over, aan de andere kant reed een verweerde man op een oude bakfiets vol oude troep voorbij. Dat je op dezelfde plek, op de zelfde tijd zulke uitersten ziet, dat kan alleen in een land als China. Je gaat je door die armoede hier toch wel beseffen hoe goed je het thuis eigenlijk hebt.
Op dit moment zit ik in het vliegtuig en landen we bijna in Guilin. Daar gaan we zeker weten weer veel indrukwekkende dingen zien. Ik heb er zin in! Tot gauw!

• 06 Juli 2012 - 22:18

Riet Roskott:

Hallo Marit.Wat een beleving allemaal.Leuk dat je dit allemaal nog er bij doet gaat toch ook heel veel tijd in zitten.De lieve groetjes vanuit Oosterhout Tante Riet PS Kan nog niet alles openen weet het nog niet hoe het allemaal werkt.