Fietsen, zwemmen en raften in Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Marit Vervaart - WaarBenJij.nu Fietsen, zwemmen en raften in Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Marit Vervaart - WaarBenJij.nu

Fietsen, zwemmen en raften in Yangshuo

Door: maritontdektdewereld

Blijf op de hoogte en volg Marit

10 Juli 2012 | China, Yangshuo

Ik hoop dat jullie onderhand niet gek worden van al die verslagen, maar hier is de volgende alweer!
We zijn op dit moment in Yangshuo en ik moet zeggen, dit is tot nu toe echt het hoogtepunt van deze reis. Wat is het hier mooi! Yangshuo wordt omringd door een heel speciaal landschap, overal waar je kijkt zie je prachtige, puntige bergen.

Voor we hier aankwamen zijn we eerst een dagje in Guilin geweest. Daar hebben we een mooie grot bezocht die werd verlicht door allemaal verschillende kleuren lampen. Dat gaf een heel speciaal effect. Bij die grot kon je een stuk de berg op klimmen, waar we een super mooi uitzicht hadden over Guilin en de bergen.

De dag daarna vertrokken we dus alweer naar Yangshuo. Na een stuk met de bus te hebben gereden kwamen we uit bij de Li rivier. Hier hebben we een bamboeboottocht op gemaakt. Je kon met zijn vieren op een bootje en voor 2 uur waren we helemaal verlost van de drukte in de Chinese steden. Het was heerlijk om rustig over het water te glijden met alleen de bergen en enkele andere bamboebootjes om ons heen. Zoals ik al zei is het landschap hier echt prachtig, dus de hele rit werden we getrakteerd op geweldige uitzichten.
's Avonds hebben we een ander groepje van school(dat ook is doorgereisd, maar langs een andere route) gemeet en zijn we met zijn allen gaan stappen.

De volgende dag hebben we samen fietsen gehuurd en zijn we de stad uit gefietst, naar het platteland van Yangshuo. Al na korte tijd hadden we het snikheet. Met 35 graden en een enorme luchtvochtigheid fietsen is zwaar! Daarom zijn we op zoek gegaan naar een plek waar we konden zwemmen. Die vonden we, en nog een hele mooie plek ook. Het was er heerlijk rustig en je had hier echt 360 graden rond een geweldig zicht op de bergen. In de rivier voeren alleen wat oude Chinese boertjes met rieten hoedjes op hun hoofd rond op hun bamboevlot. Verder was er niemand te bekennen. We zijn met een groepje richting een laag watervalletje gezwommen en daar opgeklommen. Daar hebben we een hele tijd op gelegen en foto's gemaakt met Karlijns onderwatercamera. Daarna hebben we een heerlijk broodje gezond gegeten bij een hostel van Nederlandse eigenaren dat we tegenkwamen. Smullen!

En de mooie/leuke ervaringen blijven maar komen. Vandaag hebben we namelijk gewildwaterraft. Het begon al heel typisch Chinees toen we met ons rubberbootje samen met een stuk of 100 andere Chinezen op een soort meertje werden gezet. Hier moesten we wachten tot we de rivier op mochten. Een bizarre gewaarwording. De meesten waren Chinezen op leeftijd en veel daarvan hadden allerlei waterattributen meegenomen. Kannen, waterpistolen(dat zijn hier een soort fietspompen) en dat soort dingen. Op een gegeven moment werden de helmen afgezet en gevuld met water, werden de waterpistolen volgezogen en de kannen in het water gestoken. Toen ging het los. Iedereen begon elkaar nat te gooien en spuiten en het enige wat wij konden doen was verbouwereerd rond kijken. En na dit spektakel een half uurtje verbaasd aanschouwd te hebben begon het! Zonder peddels(die waren ook helemaal niet nodig bleek later) werden we eerst over een rand heen geduwd en donderden we met een sneltreinvaart de rivier in. Julia moest zich flink vasthouden, want die vloog meteen een meter de lucht in. Toen was het anderhalf uur bijna constant in volle vaart over rotsen vliegen, van heuvels glijden, veel water scheppen en ondertussen af en toe een blik werpen op de mooie natuur om ons heen. Het was geweldig! Echt één van de leukste dingen die ik ooit heb gedaan. Ik en Julia hebben de hele weg alleen maar zitten glunderen, gelachen en "wow!" geroepen.

Morgen is het alweer de laatste dag in Yangshuo, daarna gaan we namelijk weer verder naar Ping'an. Daar zijn hele mooie rijstvelden te zien. Hier blijven we 2 nachtjes slapen en daarna gaan we met de nachttrein(21 uur) richting Shanghai, de laatste bestemming van onze reis. Ik heb er zin in!

• 11 Juli 2012 - 22:57

Ronald Strik:

Hoi Marit,

we genieten allemaal van jullie leuke en onderhoudende reisverslagen. We zijn benieuwd naar jullie interessante verhalen en foto's bij terugkomst...In de tijd daar...geniet ze and take care!!