Paparazzi, hutongs en chinese massage - Reisverslag uit Beijing, China van Marit Vervaart - WaarBenJij.nu Paparazzi, hutongs en chinese massage - Reisverslag uit Beijing, China van Marit Vervaart - WaarBenJij.nu

Paparazzi, hutongs en chinese massage

Door: maritontdektdewereld

Blijf op de hoogte en volg Marit

26 Juni 2012 | China, Beijing

Daar ben ik weer!

Vandaag hebben we weer een veelbewogen dagje gehad. Vanmorgen vertrokken we om 8 uur richting de Verboden Stad. Prachtig en heel gaaf om daar te zijn, aangezien de geschiedenis ons goed bekend is. Het meest indrukwekkende waren echter de chinese toeristen. Een boel van deze chinezen komen namelijk van het platteland en hebben nog nooit niet-chinezen gezien. Nu is de helft van onze groep blond en waren we dus een echte attractie. Toen we voor de ingang van de Verboden Stad stonden had zich binnen de kortste keren een groep van een stuk of 20 chinezen verzameld met fototoestellen en videocamera's. Constant werden we aan onze arm getrokken om voor een foto te poseren en op een gegeven moment ontstond er zelfs een rij. Het leek wel alsof we een groep celebrities waren en ik denk dat mensen het serieus zouden overwegen om de Verboden Stad maar te laten zitten en de hele dag naar ons te staren.

Een andere speciale ervaring was een bezoek aan de Hutongs. Dit zijn wijken in Beijing waar de lagere groep van de bevolking leeft. De huisjes hier bestaan vaak uit één verdieping met slechts één ruimte waar ze slapen, koken en leven. De wc bevindt zich buiten de huisjes in een gezamelijke ruimte in de straat waar de inwoners gezellig naast elkaar hun behoefte doen. Vaak zitten er zelfs geen schotjes tussen de hurktoiletten. Buiten staan overal oude fietsen, hangen kleren te drogen en de straten tussen de huisjes hebben vaak geen bestrating. Toch zien de mensen die er buiten een beetje zitten te chillen er heel gelukkig uit. Ze doen lekker hun ding, halen boodschapjes in de kleine winkeltjes in de straat en zitten gezellig bij elkaar te kletsen. Heel mooi om te zien en dit is toch wel het echte China. Dat is wat overblijft wanneer alle pracht en praal zou verdwijnen. Helaas worden deze Hutongs steeds vaker platgegooid om plaats te maken voor flats. Zonde, maar de ontwikkeling van China is niet tegen te houden.

Na deze drukke, maar mooie dag hadden we wel behoefte aan wat ontspanning. Hoe kan dat beter dan door een lekkere chinese massage? Voor 88 Yuan(11 euro) kregen we een 50 minuten durende full-body massage. Elk deel van ons lichaam is los getrokken gekneed en (zoals Julia het verwoordt) geboenkst. Ze zijn hier niet zachthandig zullen er maar zeggen. Overal werd flink aan getrokken, flink op geduwd en lekker hard op geslagen. Ik hou er wel van! Na afloop was elk spiertje in mijn lichaam weer lekker los.

Vanavond gaan we eindelijk het nachtleven eens ontdekken hier. Het wordt tijd!