Op de motor door het platteland van Vietnam. - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Marit Vervaart - WaarBenJij.nu Op de motor door het platteland van Vietnam. - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Marit Vervaart - WaarBenJij.nu

Op de motor door het platteland van Vietnam.

Blijf op de hoogte en volg Marit

07 December 2015 | Vietnam, Ðà Lạt

Dit wordt een lange. Sorry!

Op onze laatste dag in Ho Chi Minh City wilde Dai ons nog even meenemen uit lunchen. Vol verwachting volgden we hem naar het restaurant wat hij voor ogen had. We stopten echter in een steegje niet ver van zijn huis, waar een aantal mini plastic tafeltjes en stoeltjes stonden. Een beetje zoiets waar we altijd op moesten zitten tijdens kinderfeestjes. In het steegje stond een vrouwtje eten te koken terwijl een grote hoeveelheid vliegen vrolijk om haar heen cirkelde. De springrolls die op tafel werden gezet zagen er super lekker uit, maar hebben we toch maar met pijn in het hart afgeslagen. Met een lange busreis voor de boeg leek ons dit toch niet het beste idee, vooral omdat er veel ongekookte dingen in zaten. (Later hebben we in een shopping mall een burger op, als een ubertoerist haha, oeps.) Toch was het een leuke ervaring en we hebben alsnog genoten van onze drankjes en het gesprek met Dai over de cultuurverschillen tussen Vietnam en Nederland.

Daarna hebben we de bus naar het centrum genomen waarvandaan de bus naar Da Lat vertrok. Bij het instappen werden we meteen aangesproken door een enthousiaste, Vietnamese medereiziger die goed Engels sprak. Hij leerde ons alle tips and tricks van het reizen met de bus en fungeerde als een soort reisleider. Zo moesten we bij het instappen onze schoenen uitdoen en in een zakje stoppen, bij de stops kregen we slippers te leen en hij wist ons precies te vertellen waar we moesten zijn voor een pipi. Onderweg haalden we heel wat vrachtwagens in op kleine slingerweggetjes, kregen we een klapband en reden we langs een omgevallen vrachtwagen die in de berm was gereden. Toch was het al met al een leuke, redelijk comfortabele rit met free wifi, wow! Rond 1 uur 's nachts bedachten we dat we eigenlijk de volgende dag al wel op de Easy Rider tocht wilden die we in gedachten hadden. Dat kon alleen niet meer natuurlijk, dachten we. Maar jawel hoor, 5 minuten later kregen we een mailtje terug en bleek dat we de volgende dag om half 9 konden worden opgepikt voor een 3-daagse motortocht naar Nha Trang.

Zo gezegd, zo gedaan. De volgende dag om half 9 stonden Hung en Hoan in de lobby van het hotel en ging het avontuur beginnen. Ik moet zeggen dat ik het echt doodeng vond, zo in dat chaotische Vietnamese verkeer, en die nacht heb ik erg slecht geslapen. Ik heb ooit een motorongeluk gehad namelijk en weet hoe weinig er voor nodig is om jezelf op een motor flink te beschadigen. Gelukkig kregen ik en Marten in tegenstelling tot alle andere toeristen een motorjas aan en reden onze riders erg rustig en voorzichtig. Daarnaast was het verkeer op de route een stuk rustiger dan in Ho Chi Minh City. Uiteindelijk zat ik al snel een stuk relaxter op de motor en was het voornamelijk enorm genieten!

Dag 1:
De eerste dag begon met een tour door Da Lat, een mooie stad in een prachtige omgeving. Zoals jullie misschien wel weten is Vietnam tot 1945 zo'n 150 jaar een kolonie van Frankrijk geweest. De invloed van Frankrijk zie je in Da Lat perfect, want dit was in die tijd hét vakantieoord voor de rijke Fransen. Je ziet hier veel prachtige gebouwen die nu voornamelijk een toeristische bestemming hebben. Hier merkten we voor het eerst dat onze riders enorm veel kennis hebben van de Vietnamese geschiedenis en de plekken die we bezoeken. Vervolgens reden we door naar de country side van Vietnam, die echt prachtig is. Heerlijk om met de frisse wind in je gezicht (die wind was in Ho Cho Minh helemaal niet zo fris) door die mooie natuur te rijden. We bezoeken tijdens de tour geen toeristische plekken, maar rijden voornamelijk door het platteland en bezoeken heel veel lokale fabriekjes, plantages en boerderijen. De eerste stop maken we bij een koffieplantage waar ze onder andere Weasel Coffee verbouwen. De naam heeft deze koffie te danken aan de manier van produceren. Er worden namelijk koffiebonen voor gebruikt die zijn uitgepoept door een wezel. Dit dier kiest van nature de beste bonen uit om te eten en doordat ze door het buikje van de wezel gaan krijgen ze een aparte smaak. Deze koffie is duur en wordt gezien als de beste koffie van Vietnam. Wij hebben een kopje geproefd, maar houden helaas allebei niet van koffie en konden dus slecht vergelijken. Het smaakte in elk geval niet naar poep gelukkig! Die dag bezochten we ook een zijdefabriek waar ik een gefrituurde larf van een zijderups heb geproefd. Zag er enorm goor uit, maar was eigenlijk best lekker! Daarna bezochten we een mooie waterval, waar we via een stiekem weggetje ook achter konden staan en een Boeddhistische tempel. Ook stond er een bezoek aan een rijstwijn boerderij op de planning, wat vooral leuk was door de dieren. Zo kregen de varkens overblijfselen van de rijstwijnproductie te eten, waardoor ze dronken werden en daardoor lekker rustig. Ook liepen er een super schattige puppy, een paar kittens en hele lieve kuikentjes rond. Ik was in mijn sas! Vervolgens stopten we bij een markt, waar één van de riders vroeg of we snoepjes wilden kopen voor de kinderen. De kinderen in Vietnam zijn super schattig, dus dat wilden we wel. Helaas waren ze bedoeld voor een dorp met minority people met super brutale kutkinderen. Die rukten de snoepjes uit onze handen en deden steeds alsof ze nog niks gehad hadden. Het was net een stel ruziemakende duiven om een stukje brood. Beetje jammer. We eindigden bij een floating village, wat bestaat uit drijvende huisjes waar mensen wonen die voornamelijk leven van de visserij. Al met al een drukke dag waarin we super veel geleerd hebben over Vietnam en heel veel mooie natuur hebben gezien.

Dag 2:
De tweede dag stopten we bij een dorp waar ze onder andere toeristen op olifanten laten rijden. Beetje een trieste bedoeling en wij hebben dit dus ook niet gedaan. Het schijnt helemaal niet chill te zijn voor die beesten om zo'n ijzeren stoel op hun rug te hebben en ze zagen er ook niet echt blij uit. Het dorp was wel super leuk, want hier liepen echt super veel jonge beestjes rond. Puppies, kittens, kuikentjes, een kalfje op wiebelbeentjes en heel veel lieve biggetjes. Het Marit paradijs:D. Vervolgens namen we een kijkje op een rijstveld waar ze aan het oogsten waren, in een baksteenfabriek en een dorp waar de inwoners noodles maken. Super leuk om dit te zien, vooral omdat hier alles nog erg ouderwets gebeurt. Er komt nog heel veel mensenwerk bij kijken. Vervolgens gingen we naar een waterval waar Hoan heel enthousiast over was. Dat was niet voor niks, want het was super mooi en via wat rotsen konden we door een kleine opening in het water achter de waterval klimmen. Een lekkere koude douche:) Daarna gingen we nog even zwemmen in het meertje onderaan de waterval. We waren de enigen en het was dus een soort priveparadijsje.
Er stond nog een waterval op de planning, die we inmiddels de shitty waterfall noemen. Er lag overal afval en alsof dat nog niet genoeg was had er ook nog iemand midden op het pad zitten schijten en zijn enorme hoop bedekt met bladeren. Geluksvogel als ik ben ging ik hier midden in staan. Gelukkig had ik licht geluncht, want het was echt super smerig en ik kon mijn eten maar met moeite binnen houden. Na mijn schoen te hebben schoongemaakt had ik de geur nog lang in mijn neus en terwijl ik dit schrijf word ik weer misselijk. Bah. Daarna begon het keihard te regenen en we waren blij toen we weer bij het hotel waren.

Dag 3:
De derde dag stopten we bij een grote dam, waar we overheen gingen lopen. Hier werden we gevolgd door een groep Vienamese tieners die ons super interessant vonden. Daarmee hebben we op de dam een lange fotoshoot gehouden, want met elke telefoon moest een foto worden gemaakt. Ook gingen we langs een cacaoplantage, een rubberplantage, een boerderij waar ze cashewnoten en zwarte peper verbouwen en brachten we een bezoek aan een haven. Ook reden we door een prachtig berglandschap. Daarna werden we afgezet in Nha Trang, het Russenparadijs van Vietnam. Je ziet hier meer Russen dan Vietnamezen en de menukaarten zie je hier vaak in het Engels en Russisch, geen Vietnamees dus. Na 3 dagen op het platteland van Vietnam te hebben doorgebracht en vrijwel geen toeristen te hebben gezien was dit wel even omschakelen. Tijdens onze trip viel het ons op hoe relaxed de Vietnamezen zijn en hoe super vriendelijk. Regelmatig zagen we een Vietnamees op zijn hurken langs de kant van de weg chillen of een soort terras vol hangmatten waarin mensen lagen te slapen. Ook hebben we nog nooit een geïrriteerde of boze Vietnamees gezien, ook niet op de weg. Altijd werden we begroet door oprecht vrolijke en lieve mensen. Hier gedragen ze zich een stuk anders en zijn ze wat meer gemaakt vriendelijk. In een Italiaans restaurant waar we gisteren aten werden de Vietnamese werknemers ook flink afgesnauwd door de Italiaanse eigenaar. Hopelijk gaat het opkomende toerisme hier niet te veel verpesten. We besloten onszelf deze nacht eens lekker te verwennen met een 4-sterren hotel, die hier alsnog super goedkoop zijn. Na 3 nachten slecht slapen, vieze hotelkamers, douches boven de wc en enge beesten boven ons bed hadden we dat wel even verdiend vonden we. Het was echt ultiem genieten van de frisse lakentjes, regendouche en het uitgebreide ontbijtbuffet. Vandaag nemen we de bus of trein naar Hoi An. Een nachtrit van 12 uur, dus dan moeten we helaas weer even afscheid nemen van deze luxe.

Dit is het einde. Hehe, eindelijk!